Промяна новините на форума:

Регистрацията е удобство, а не досадна необходимост.

Main Menu

Дхарма-дхармата-вибхага

Започната от Imago, 05 Март, 2008, 18:49:30

« назад - напред »

Imago

За различаването между дхарма и дхармата, основен текст на основоположника на Йогачара, Асанга, коментиран от брат му Васубандху.

Цитат от немския превод на Klaus-Dieter Mathes

[1.5. Das Wesensmerkmal des wahren Wesens der Gegebenheiten]
Същностният признак на истинската същност на дхарма

[76] Das [WesensJ-Merkmal des wahren Wesens der Gegebenheiten [lautet]:
Същностният признак на истинската същност на дхармите е следният:

[77-79] Die Soheit, [bei der] es keine Unterscheidung in zu erfassendes
[Objekt] und erfassendes [Subjekt einerseits] und zu benennendes [Ding] und Benennung [andererseits] gibt, ist das [Wesens]-Merkmal des wahren Wesens der Gegebenheiten.

Татхата (есенцията), в която няма никаква разлика между обекта за познание и познаващия субект (от една страна) и подлежащата на назоваване вещ и нейното название (от друга страна), е същностният белег на истинската същност на дхармите.

[80-84] Коментар:
Unterschiedslosigkeit [liegt vor,] da es der Reihe nach nicht als Zweiheit existiert und [in Ermangelung dieser] nicht zu benennen ist; denn jenes, worin es keine Unterscheidung gibt, wird 'unterschiedslos' genannt.

Безразличността е налице там, където тя, първо, не съществува като двойственост и (при липсата на такава) не може да бъде назована; защото онова, в което няма никакви различия, се нарича "безразлично".

Untersuchung der Momenthaftigkeit des Dings und des Namens
Изследване на мигновеността на нещата и имената

Als dritte und vierte wird die Untersuchung des Bezeichnens eines Eigenwesens und besonderer Eigenschaften genannt, nachdem Name (nâma) und Ding (vastu) nicht mehr voneinander getrennt gehalten werden können (tadubhayäbhisambandhe,

На трето и четвърто място са назовани изследванията на обозначенията на свабхава и споцефичните свойства, след което името (нама) и обектът (васту) не могат повече да бъдат държани разделно (тад-убхая-абхисамбандхе).

p. 120 Übersetzung: Dharmadharmatavibhagavrtti

[85-89] Wenn es Zweiheit oder zu benennendes [Ding] und Benennung wie [etwa in der Feststellung] "Dies ist ein zu erfassendes [Objekt], dies ein erfassendes [Subjekt]" oder "dies ist ein zu benennendes [Ding], dies eine Benennung" gibt, [genau] dann liegt eine Unterscheidung vor, und da es diese (sc. zu erfassendes Objekt usw.) nicht gibt, [heißt es] 'Soheit[, bei der] es keine Unterscheidung gibt1. Und weil gesagt worden ist, daß dies das [Wesens]-Merkmal des wahren Wesens der Gegebenheiten ist, ist das [Wesens]-Merkmal des wahren Wesens der Gegebenheiten korrekt und vollständig gelehrt worden.

dagpo

Много интересна тема... Разполагам с интересни коментари към този текст - само да ги намеря...

Imago

Определението на татхата е безподобно, в духа на когнитивния адвайтизъм. Интересно какви ли неща (освен ММК) е чел Гаудапада от Нагарджуна, за да твърди, че Веданта няма никакви разлики с Мадхямака?! И какво ли щеше да каже, ако беше прочел нещо от братята йогачари...