Промяна новините на форума:

Регистрацията е удобство, а не досадна необходимост.

Main Menu

Последни публикации

#41
Самопредставяне / Re: Има ли будисти?
Последна публикация Stefan - 25 Декември, 2007, 22:48:19
Забравих да кажа, че в момента превеждам от английски Махасатипаттхана Сутта - Голямата Проповед за Основите на Съзнаването. В случая превеждам sati (пали) или mindfulness (английски) като "съзнаване", но може да се преведе и като "внимание".

Един въпрос: има ли в България книгата на Будагоса - Visuddhimagga - на английски?
#42
Самопредставяне / Re: Има ли будисти?
Последна публикация Stefan - 25 Декември, 2007, 22:42:33
Цитат на: dagpo - 25 Декември, 2007, 14:41:47
Формално погледнато, за да сте будист е необходимо да получите БУДИСТКО УБЕЖИЩЕ в Буда, Дхарма и Сангха... Само от любопитство - не сте ли много млад, за да ставате монах или в Лом няма красиви и интелигентни млади дами:) Защо точно Тхеравада?
Взех убежище в Буда, Дама и Санга преди малко повече от година. Минималната възраст за будистки монах е 20 години от зачеването, а аз съм почти на 20 от датата на раждане. В Лом може и да има хубави момичета, но аз съм си избрал за цел постигането на Нирвана. Избрах Теравада, защото е най-старата, най-оригиналната, и най-малко променената форма будизъм, която съществува днес и се основава най-много на действителните думи на Буда.

Теравада се пише на английски и пали Тхеравада (Theravada), но се чете Теравада.
#43
Самопредставяне / Re: Има ли будисти?
Последна публикация Stefan - 25 Декември, 2007, 22:33:06
Цитат на: Пламен - 22 Декември, 2007, 23:17:41
От регистрираните на този форум мисля, че Авусо е бил в тхеравадински манастир.

За да бъде пребиваването ви в Тайланд или Шри Ланка полезно, трябва прекрасно да владеете английски език и много е желателно също пали. най-малкото трябва ад сте наясно с основната палийска терминология, да имате представа от структурата на Типитака и да сте чели поне основните сутти. Предполагам имате книгата на Евразия за ранния будизъм. Ако владеете руски, един много полезен сайт е dhamma.ru
***
Владея английски прекрасно и съм наясно с много пали термини. Чел съм достатъчно сутри и знам интелектуално основните будистки учения, като: четирите благородни истини, благородния осмократен път, трите характеристики на съществуванието, петте агрегати, зависим произход (paticcasamuppada, dependent origination), карма, прераждане, самсара, нирвана, и други. Не съм чел книги, всичко, което съм научил е от интернет.
#44
Самопредставяне / Re: Има ли будисти?
Последна публикация dagpo - 25 Декември, 2007, 14:41:47
Формално погледнато, за да сте будист е необходимо да получите БУДИСТКО УБЕЖИЩЕ в Буда, Дхарма и Сангха... Само от любопитство - не сте ли много млад, за да ставате монах или в Лом няма красиви и интелигентни млади дами:) Защо точно Тхеравада?
#45
Самопредставяне / Re: Има ли будисти?
Последна публикация Imago - 22 Декември, 2007, 23:17:41
От регистрираните на този форум мисля, че Авусо е бил в тхеравадински манастир.

За да бъде пребиваването ви в Тайланд или Шри Ланка полезно, трябва прекрасно да владеете английски език и много е желателно също пали. най-малкото трябва ад сте наясно с основната палийска терминология, да имате представа от структурата на Типитака и да сте чели поне основните сутти. Предполагам имате книгата на Евразия за ранния будизъм. Ако владеете руски, един много полезен сайт е dhamma.ru
***
#46
Самопредставяне / Има ли будисти?
Последна публикация Stefan - 16 Декември, 2007, 18:30:31
Здравейте, аз съм Стефан и съм Теравада Будист.

Преди 2 години, когато бях на 17, научих за будизма от списанието National Geographic. Оттогава до сега уча за будизма от интернет. Целта ми е да стана будистки монах в Тайланд в близката 1 година. Живея в Лом и все още не съм се срещал с други будисти освен по интернет.

Има ли други български будисти от школата Теравада?
#47
Махаяна / Re: Осем съзнания
Последна публикация Imago - 19 Май, 2007, 23:23:07
Много добро обяснение. Ако се опитаме да прокараме мост и към традиционния превод на тези три термина от санскрит, ще получим следната корелация:

читта - съзнание
манас - ум
виджняна - познание (различаващо знание)

Затова, за да се избегнат ненужните недоразумения, е много правилно и полезно да се привеждат оригиналните термини или направо да използваме санскритските термини, ако сме им свикнали.
#48
Тхеравада / Re: Калама сутта
Последна публикация Imago - 19 Май, 2007, 23:16:39
Рупа-виджняна не е пряко (непосредствено) познание, а познание (съзнание), опосредствано от възприятието (самджня) на цвета. Ако приемем, че първите пет виджняни са пратякша, тогава няма да имаме право да наречем възприятие онази скандха, която обикновено превеждаме като възприятие - самджня.
#49
Тхеравада / Re: Калама сутта
Последна публикация dagpo - 18 Май, 2007, 12:10:37
 Цитат от Imago: Напротив, възприемането на розата като роза е свързано с налагането върху отделните сетивни данни (миризма, цветоусещане, форма, допир) на представата за роза, която представа не е нищо друго освен викалпа, умствена конструкция.

В рамките на единния познавателен акт описван като "възприятие на роза" могат да бъдат разграничени различни моменти: пряко (неконцептуално) възприятие, напр. визуалното съзнание възникващо при наличието на сетивна способност и обект, което възприема формата и цвета, т.е. перцепция; неконцептуално ментално съзнание (съвпадащо с втория момент на визуалното съзнание); концептуално ментално съзнание (съвпадащо с втория момент на неконцептуалното ментално съзнание и третия момент на визуалното съзнание), т.е. това, за което говорите вие... Така най-общо го обясняват тибетските лами и кхенпо, напр. Кюнзиг Шамар Ринпоче, който посочва:

"Говорейки за обектите на сетивното възприятие, трябва да помним, че умът има свой собствен канал на възприятие със съответстващо му съзнание, което концептуализира информацията, получавана посредством другите пет сетивни органа. Обектите на шестото сетиво - ума - се наричат дхарми и в този случай дхарма се определя като това,  за което умът може да има познание...Съзнанията, принадлежащи на петте сетивни органа, нямат отношение към процеса на концептуализиране: те само осъзнават формата, звука, миризмата, вкуса и тактилното усещане. Затова отговорността за възприемането на външния свят носи процеса на концептуализация, осъществяван от менталното съзнание. Напр., ако привлекателността на тигрицата беше част от нейната природа, тя би била привлекателна не само за тигъра, но и за другите животни, а също и за хората. Но, доколкото това не е така, можем да направим извода, че  привлекателността и не е обусловена от самата нея, а от концептуалното съзнание на ума на тигъра." (преведох го в момента, затова е малко тромаво).

Когато виждаме чаша, тя се познава като форма (но все още не като чаша) от зрителното съзнание и след това се предава като дхарма на менталното съзнание и започва процес на изключване, който води до разпознаване на обекта като чаша. По-нататък менталното съзнание оценява обектите като приятни, неприятни или неутрални и това поражда съответните реакции...

Цитат от Imago: Ако разгледаме викалпа като превратна представа, тогава възприемането на червената парцалена топка като роза би било добър пример за действието на превратните представи (викалпа = концепция) в непосредственото познание (възприятието).

Това е като примера с връвта и змията, койта дава Сакя Пандита в първата глава на Цема Ригтер, посветена на анализ на познаваемия обект. Tам се казва приблизително следното: "Доколкото съществува обект, възприеман като многоцветен, не се заблуждаваш. Но доколкото не съществува обект, се заблуждаваш, възприемайки змия." В първия момент визуалното съзнание възприема реално съществуващите пъстри частици съставящи връвта и не се заблуждава, но в следващия момент концептуалното ментално съзнание се  заблуждава като приема връвта за змия, т.е. приема наличието на несъществуващ обект. Затова се твърди, че прякото възприятие винаги е вярно...
#50
Махаяна / Re: Осем съзнания
Последна публикация dagpo - 18 Май, 2007, 09:28:45
В Абхидхармасамуччая Асанга пояснява, че групата на съзнанието (виджняна скандхавявастхана) включва ума (читта), менталния орган (манас) и съзнанието (виджняна).

1. Умът е базовото съзнание (алаявиджняна или мулавиджняна)съдържащо кармичните семена (сарвабиджакам алаявиджнянам) или кармични следи (васанапарибхавита) и затова също е познато като съзнанието, от което те узряват (випакавиджняна).

2. Менталния орган имащ за обект базовото съзнание (алаявиджняна аламбана) съдържа самополагане свързано с четирите замърсявания: схващането на базовото съзнание като Аз (атмадришти), егоизъм (атмаснеха), гордост (асмимана) и незнание (авидя). Затова се нарича и замърсено съзнание (клиштамановиджняна или клиштаманас) и присъства в благите (кусала), неблагите (акусала) и неутралните (авиякрити) състояния, освен при достигналите прекратяване (ниродхасамапатти).

3. Съзнанието включва петте сетивни съзнания и менталното съзнание.

Калу Ринпоче е обяснявал осемте съзнания чрез следната метафора: базовото съзнание е крал, неговият син принца е замърсеното съзнание, а шестте съзнания са техните пратеници... Начина, по който осемте съзнания и особено съзнанието основа (kun gZhi rnam shes) са обяснени в класическата Йогачаря и в Шентонг обаче са доста различни. В последния случай най-общо се казва, че абсолютната изначална основа (Ye Don-Gyi Kun-gZhi)е Татхагатхагарбха. Това по същество е Дхармакая и когато не се разпознава се превръща в първична съкровищница-основа (sByor-Ba Don-Gyi Kun-gZhi) съдържаща като потенциал сансара и нирвана...Е, това е доста опростено обяснение.