Промяна новините на форума:

Регистрацията е удобство, а не досадна необходимост.

Main Menu

Сияйно е Съзнанието

Започната от Imago, 02 Февруари, 2007, 01:39:15

« назад - напред »

Imago

Ангуттара-никая 1.49-52
Пабхассара сутта

Pabhassaram ida? bhikkhave citta? ta?ca kho ?gantukehi upakkilesehi upakkili??ham.
Сияйно, монаси, е това съзнание, и то бива замърсено от прииждащите нагласи*. (І,5,9)

Сияйно, монаси, е това съзнание, когато е свободно от прииждащите нагласи. (I,5,10)

Сияйно, монаси, е това съзнание, и то бива замърсено от прииждащите нагласи. Необразованият човек от улицата не го различава, поради което аз ви казвам - за необразованите хора от улицата, съзнанието не се променя (I,6,1)

Сияйно, монаси, е съзнанието, когато е свободно от прииждащите нагласи. Образованият ученик на благородните наставници схваща съзнанието, както то е в действителност, поради което аз ви казвам  — за добре образованите ученици на благородни наставници, съзнанието се променя." (I,6,2)
___________
* упакилесите (упаклеши) са нагласи (санскари), но трябва да се има предвид, че тук става дума за десетте петна, или замърсявания.

Imago

Вероятността сияйното съзнание да е бхаванга-читта, както се твърди от някои коментатори на абхидхамма, е твърде малка, защото самият Буда никога не е споменавал за него, а в Абхидхамма то се определя най-често като латентно или заспало съзнание. Трудно е да се повярва, че тъкмо то ще бъде сияйно. Висша степен на просветленост в класификацията на Абхидхамма имат така нареченото идентифициращо съзнание (тадараммана читта, на санскрит - тадаламбана-читта), защото единствено то сияе с формата на отразения в него обект, а в идеалния случай е лишено от всякакви замърсявания.

Сияйното съзнание не би могло да бъде и махаянистката алаявиджняна, почти поради същата причина - че то е непроявено и по същество е в областта на подсъзнаваното/несъзнаваното.

Сияйното съзнание не може да бъде и чистото знание само по себе си (джняна-матра), защото Васубандху категорично го определя като ачитта (несъзнание) поради факта, че е отвъд дефектите на дуалността (двая-дауштхуля).

Единственият възможен кандидат е чистият паратантричен ум (аклиштаманас) в процеса на дълбока йогическа медитация (йогипратякша) в модуса на праджня. За сравнение виж категориите праджня-самадхи и манас-саттва в Йога.

Upasaka

Интересно какво се има в предвид тук с твърденията: "не се променя" и "се променя"? Дали става дума единствено за прехождането от разсейвано през еднонасочено към подтиснато състояние, което се извършва в рамките на самата медитативна практика или става въпрос за природата на съзнанието сама по себе си?
Гате гате парагате парасамгате бодхи сваха!

Imago

Най-вероятно става дума за това, че няма вечно съзнание. Всяко съзнание е едномоментно (кшаника), променя се всеки момент (пратикшаника).