Промяна новините на форума:

Регистрацията е удобство, а не досадна необходимост.

Main Menu

Анатта

Започната от Imago, 18 Август, 2006, 22:49:51

« назад - напред »

Imago

Стартираме темата, която е най-обсъжданата на всички будистки форуми. Въпреки че будистите са общо взето миролюбиви и кротки хора, когато стане дума за Аза и неговата липса, са готови да си откъснат ушите. На толкова банове и IP забрани съм се нагледал, че вече ми е смешно.

Анатта означава не-Аз на Пали. Тхеравадинският монах Тханисаро Бхиккху развива една интересна теория за анатта, която той нарича The Not-Self Strategy. който чете свободно английски, материалът е тук

http://www.accesstoinsight.org/lib/authors/thanissaro/notself.html

С две думи, тълкуването му на анатта е следното: Каквото и да си говорим за Аза, неговото съществуване като трансцендентална реалност не може да бъде доказано или най-малкото е отвъд рамките на скромните ни познавателни възможности. Затова Буда мълчи по въпроса съществували Азът след смъртта или не съществува.

Не-Азовата стратегия е на практика метод за неотъждествяване с това, което не е нашето истинско Аз. Например тялото е не-Аз (анатта), чувствата са не-Аз (анатта), възприятията са не-Аз (анатта), нагласите са не-Аз (анатта) и съзнанието също е не-Аз (анатта).

Задачата на медитацията е да попречи на ума да се отъждестви с някоя от изброените по-горе скандхи, а когато разберем, че ние не сме те, тогава в нас ще бликне озарението за анатта.

А какво става по-нататък е вече тайна, покрита с шест печата - печатите на шестте съвършенства.

avuso

В този смис8ъл е добре да си припомним и съвета на Христос, който според Матей, глава пета, казва:
"29 Ако дясното ти око те съблазнява, извади го и хвърли го; защото по-добре е за тебе да погине една от телесните ти части, а не цялото ти тяло да бъде хвърлено в пъкъла.
30 И ако дясната ти ръка те съблазнява, отсечи я и хвърли я; защото по-добре е за тебе да погине една от телесните ти части, а не цялото ти тяло да отиде в пъкъла. "
Това означава, че нито една отделна част от тялото не е човека, тоест душата, а всички усещания и преживявания, взети заедно, заедно с придобития от предишните превъплъщения опит, сформираните въз основа на всички тях намерения и волята, привеждаща ги или непривеждаща ги в  изпълнение. Това се потвърждава и във "Въпросите на Милинда" с обяснението на понятието "колесница". Лично Буда нито потвърждава, нито отхвърля наличието на душа(его, личност), но той не е намерил за нужно да отчете различието между "личност" и "индивидуалност", където именно Индивидуалността е основата, вечното, неизменното в човека, докато личността е променлива и временна, дефинираща човека само в едно въплъщение.
Мнозина се заблуждават, че са "по-католици и от Папата", по-големи будисти и от Буда и не искат да приемат съвременното развитие на Дхармата, което не е дадено на адепти от Индия или Тибет, а от Европа, защото в Индия и Тибет не са се намерили подходящи съдове, които да вместят новата информациа. Но Източникът на всяка мъдрост е един и същ.  
Ако няма цел, за какво са средствата?
(Вишну пурана)

Imago

Като споменахте за европейци, наскоро имах една интересна среща с т.нар. "американски будисти". Те например са убедени, че съвременният будизъм в Шри Ланка дължи своето съществуване на полк. Хенри Олкът, а на сайта им Олкът и Блаватска са изтипосани наред с отците-основатели на Америка.

Jade

ЦитатМнозина се заблуждават, че са "по-католици и от Папата", по-големи будисти и от Буда и не искат да приемат съвременното развитие на Дхармата, което не е дадено на адепти от Индия или Тибет, а от Европа, защото в Индия и Тибет не са се намерили подходящи съдове, които да вместят новата информациа. Но Източникът на всяка мъдрост е един и същ.

:) :) :)

When the iron bird flies in the sky and horses run on wheels, the Tibetan people will be scattered across the earth, and the Buddha dharma will spread to the land of the
red-faced man.
- Padmasambhava

Imago

Wow, Nostradamus must be a tulku of Padmasambhava.  :D

Jade_

хи хи хи - това ще да е :D чудех се аз това за 9/11, защо тъй не пасва, а то Гуру

avuso

Обемът на информацията, дадена от съвременните авторитети на Дхармата чрез редица посредници, като Блаватска, Франчия ла Дю, Е.И.? ьорих, Б.Н.Абрамов (чиито записки все още малцина познават), ако се изключат множеството повторения и хваления в цялата Тхеравада, не е изключено да надхвърли или поне да се доближи до Палийския канон. Става дума за така наречените Учители, известни на света с имената Мория, Кутхуми, Иларион и други, в чиито книги на живота фигурират имената на доста сериозни претенденти за Първоучители, Манави, Кумари и пр. Като всяко велико учение и Дхармата подлежи на развитие и корекция и ако не се приеме тази истина, напразно ще придъвкваме мъглявите и заплетени коментарии на много от старите адепти, чиято цел е била по-скоро да замъглят, отколкото да разяснят познанията си за природата на нещата пред масовата публика. Днешните лами, бхикшу и брахмани, пишещи върху тази тема, не само че не противоречат, но се стремят да влезат в тон с Учението на посочените Учители, защото за тях тяхното съществуване не е тайна или временна сензация, а установен факт. Но непоканените няма да влезат. 
Ако няма цел, за какво са средствата?
(Вишну пурана)

Imago

Добре, Вие сте били в Шри Ланка. Кажете какво е отношението на сегашната шриланкийска сангха към Олкът и Блаватска. Друго е да го чуеш от първа ръка, а не да четеш политкоректни изявления по официални сайтове и списания.

avuso

Цитат на: Imago lКажете какво е отношението на сегашната шриланкийска сангха към Олкът и Блаватска.
/quote]

Моята информация е само от мрежата. Олкът е бил съмо пробният камък, за да се подготви обществото за по-съществените сведения, дадени чрез Блаватска, но исторически факт е, че група от най-учените брахмани в Индия по това време (например бр.Чатержи, който има и книги) са излезли публично в защита на книгите и личността на Блаватска. А Н.К. Pерих е един от малкото европейци, почитани в Индия като велик риши.
Ако няма цел, за какво са средствата?
(Вишну пурана)