Промяна новините на форума:

Регистрацията е удобство, а не досадна необходимост.

Main Menu

За позата "Лъв" и последните поучения на Татхагата

Започната от avuso, 22 Юли, 2006, 18:03:19

« назад - напред »

avuso

Последните дни и часове, както и последните поучения на Татхагата (предпочитаме това наименование, тъй като така се е наричал самият Той) са описани в две сутри на две места в Палийския канон. Първата сутра е доста по-обширна от другата и от нея си позволихме да цитираме следния епизод:

Маха-Париниббана Сутта (Дигха Никая 16)

Част Пета
(Последната спирка или преход)

"1. След това Бхагаван се обърна към достопочтения Ананда с думите:
- Да тръгваме, Ананда, за да преминем на другия бряг на реката и да отидем в горичката от дървета сала, в околностите на Кушина(га)р.

- Така да бъде, Преподобни Учителю.

2. Тогава Бхагаван, заедно с голяма група (община) монаси премина на другия бряг на река Хиранявати и тръгна към горичката от дървета сала, разположена в околностите на Куши(на)гар. И там се обърна към достопочтения Ананда с  думите:  

3. Моля те, Ананда, приготви за мен ложе с главата на север между двете дървета сала, приличащи си като близнаци. Уморих се, Ананда  и искам да полегна.

- Така да бъде, Преподобни Учителю  - отговори достопочтеният Ананда и направи всичко така, както го помоли Бхагаван.

Тогава Бхагаван легна на дясната си страна в позата "Лъв", поставяйки единия крак върху другия и така отпочиваше, запазвайки съсредоточването на вниманието и яснотата на осъзнаването.

4. В това време двете дървета сала, приличащи си като близнаци, бяха разцъфтяли напълно, макар че времето на цъфтежа им не беше настанало още. И ето че цветовете от тях като дъжд се посипаха върху тялото на Татхагата и продължиха да падат, покривайки тялото му, в знак на преклонение пред Татхагата...

5. И тогава Бхагаван се обърна към достопочтения Ананда с думите:

- Ананда, двете дървета сала, приличащи си като близнаци, са в пълен цъфтеж сега, макар че времето на цъфтежа им не е настъпило. И цветовете им като дъжд се сипят върху тялото на Татхагата, засипвайки тялото му, в знак на поклонение пред Татхагата...

6. Но за Татхагата това не е най-висшето уважение, почитание, признание, поклонение, Ананда, не в това е най-висшата почит. Ананда, ако монахът или монахинята, или вярващият, или вярващата живее съгласно Дхармата, води праведен живот съгласно Дхармата, върви по пътя на Дхармата, то с това този човек оказва на Татхагата най-високото уважение, почитание, признание, поклонение и най-високата почит. Ананда, вие трябва така да настройвате себе си: "Ние ще живеем съгласно Дхармата, ние ще водим праведен живот съгласно Дхармата, ние ще вървим по пътя на Дхармата."

..................................................................................................................................................

Втората сутра е значително по-кратка и включва само най-последните думи на  Гаутама (Готама):


Париниббана-сутта (Самюта Никая, 6.15)
....................................................................................................................................................

"Запомнете думите ми, монаси: всичко съставно (сформирано) е подложено (подлежи) на разрушаване. Достигайте(стремете се към достигане) завършващото състояние посредством съсредоточеност на вниманието (внимателността).
(Handa dani bhikkhave amantayami vo: Vayadhamma sankhara appamadena sampadetha)
Такива са били последните думи на Татхагата."

Възможни са и съществуват други варианти на превода на последното изречено от Благословения, но малцина могат да достигнат до истинския смисъл. Дано участниците на този форум да са от тях.

Относно позата "лъв", в която Татхагата е преминал в Паранирвана (която може да се приеме и като област или план на битието), лично ние нямаме сведения за нейното физиологично и медитативно (подобно на падмасана, сидхасана и пр. в йога) значение и се надяваме някои по-осведомени и опитни участници да споделят своите знания.  


Bhagavant (пали) - щастлив, благословен, надарен с всички блага.
Tathagata (пали) - достигнал същността, достигнал истината.
Ако няма цел, за какво са средствата?
(Вишну пурана)

Imago

Моля да бъда извинен за интервенцията, редактирах само многоточията, тъй като разтягаха темата.

Иначе, ако хвърлите поглед нагоре, ще видите Буда в описаната поза лъв, преди да встъпи в паринирвана.

P.S. Сега открих още един бъг във форума - не може да пренася кавичките в заглавието на браузъра. Май ще трябва и ние да избягваме кавички в заглавията на темите.

Imago

Цитат на: avuso - 22 Юли, 2006, 18:03:19
Tathagata (пали) - достигнал същността, достигнал истината.
Да не сте чели бившия ни руски форум на Ориенталия, където се налагаше непрекъснато да обяснявам на колегите, че Татхагата не е нито Так пришедший, нито Так ушедший, а именно Постигнал (гата) Истината за нещата такива каквито са (татха).  :D

avuso

1.За позата лъв и аз имам една снимка на статуя на легналия Буда, но там е с изпънати крака, докато на тази горе е със свит десен крак. Това още задълбочава въпроса ми за смисъла или ефекта на това положение.
2.Имам едно малко речниче от пали и от там сравнявам съмнителните интерпретации, включително и посочените от вас "так ушедший", приличащо ми на "так усопший". Но не съм имал честта да се здапозная с вашите публикации.
3.Има проблем и с аватарите от личния архив или поне аз не успях да извадя такъв.
Ако няма цел, за какво са средствата?
(Вишну пурана)

Imago

Сега ще оправя архива да се показват снимките и аватарите.

Update: Снимката се показа, значи и аватарите ще трябва да могат да се показват.

Imago

В Йога позата лъв най-често се изпълнява по този начин (има и вариант с изпънати назад крака)